Pazar, Ekim 09, 2011

Seneca Masalları

Bu kitabı hangi tarihte aldığımı hatırlamıyorum ama kitabın basım tarihi 2002. Büyük ihtimalle ben de o yıl almışımdır. Okuyup, başucu kitapları kısmına dahil ettiğim kitaplardan biri. Masal okumayı gerçekten seviyorum. Amerika yerlilerini, onların doğaya olan saygısını da seviyorum. İkisinin bir arada olduğu bu kitap tabii ki benim için güzel.  Bugün  tekrar okumaya karar verdim. Hastayım biraz,yatmam  gerekiyor.  Hava da kapalı. Tüm kitap okunacak şartlar bir arada.
 Masal anlatılıp, avutulacak yaşı geçtiğim için, kimseden bana masal anlatmasını isteyemedim. Ben de kendi masalımı kendim okumaya karar verdim. Zaten kısa kısa öyküler, masallar olduğu için okuması da gayet kolay. 183 sayfadan oluşuyor. Biraz okuduktan sonra da size önermeye karar verdim. Aldım laptopumu başladım yazmaya. Yazmadan öncede araştırayım bakalım başkaları neler söylemiş dedim.
İnternet ortamında okunan her bilgi ne yazık ki doğru olmuyor. Kaynağın çok sağlam olması lazım. Hepimiz bir takım şeyleri gün boyu Google 'a yazıp taratıyor ve genelliklede gözümüze kestirdiğimiz ilk yeri tıklayıp okuyoruz. Sanki kesin doğru gibi. Değil tabii ki. Ben de öyle yaptım bugün. Seneca masalları olarak baktım.
Ve şunu öğrendim. Bir iki kitap sitesinde kitabın yazarı Seneca olarak geçiyor.Bahsettikleri,  felsefeci Seneca Hatta bir yerde, yazarın kitapları arasına seneca masalları kitabını da koymuşlar. Şaşırdım tabii. Hemen kitabı elime tekrar aldım, yazar kısmına tekrar baktım. Yazan : Arthur C. Parker
Kitabın adı Seneca masalları olunca sanırım,  olsa olsa felsefeci Seneca' nın yazdığı masallardır bunlar deyip öylece yazarı tespit etmişler. Çünkü Romalı  felsefeci , düşünür , devlet adamı Seneca' da bir yazar. Ama bu kitabın yazarı değil .

Bu masal kitabı Amerika yerlilerinin anlattıkları masallardan oluşan bir kitap. Kuzey Newyork'un ovalarında yaşayan Amerika yerlilerine Fransız sömürgeciler Seneca adını vermiş. Senecalılar yani Amerikan yerlileri , yani bildiğimiz adı ile kızılderililler, uzun ev dedikleri , bir tek odadan oluşan barınaklarda toplanırlarmış. Dolayısı ile burada sözlü anlatım çok gelişmiş. Ve anaerkil bir düzen benimsedikleri için , annenin erkek kardeşi olan  dayının, çocukların eğitimindeki sorumluluğu çok önemli imiş. İşte bu kitapta okuduğumuz masallar da bir dayının yeğenine anlattığı masallar, öykülerden oluşuyor. Kitabı en güzel anlatan sözler ise, kitabın içinde geçen şu paragraf.

''  Yaşlı bir Amerika Yerlisi, bir beyaz dostuna şu sözleri söylerken bütün halkının duygularını dile getiriyor:
"Bana bakıyorsun. Çirkin bir ihtiyar görüyorsun, ama içim çok büyük güzelliklerle dolu. Bir dağın tepesine oturuyor, geleceğe bakıyorum. Benim halkımla senin halkının birlikte yaşadığını görüyorum. Gün gelecek halkım eski yaşantısını,tarihini unutacak diye kaygılanıyorum; bunu önlemenin tek yolu, soyumun torunlarının, geçmişlerini anlatan öyküleri beyaz adamın kitaplarından okuyabilmesi . Bu yüzden anlattığım her şeyi yazmalısın ve bunlardan bir kitap yapmalısın ki, gelecek kuşaklar bu gerçekleri öğrensinler"

Kitabı okurken doğayı hissediyorsunuz.  Sinirli ayılar, kumarbaz tavşanlar, hilekar tilkiler, sabırlı bizonlar. Hepsi size bir şeyler anlatıyor.
Masal okumayı sevenlere ...


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İki Kum Tanesi , zaman ayırıp okuduğunuz ve yorumda bulunduğunuz için teşekkür eder.

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...