Salı, Aralık 13, 2022

Ondan Bundan Şundan

 Kelimelerimizi kısıtlı kullanıyoruz. Bilmediğimiz, bilip  kullanmadığımız  bir sürü kelime var. Sizce kaç tanedir bilmediklerimiz ? TDK sözlüğünde  yaklaşık 616.000 kelime varken günlük hayatta kullandığımız kelime sayısı 400 civarı imiş. Bugün,  internette okumalar yaparken, TRT nin Türk Lehçeleri Sözlüğü'ne denk geldim . Kelimelerin lehçelere göre nasıl söylendiği ilgimi çekti. Azerice, Türkmence ve Türkçe olarak sesli olarak dinleyebiliyorsunuz kelimeleri. Bazıları aynı bazıları da oldukça farklı Türkçe'den. "Laf lafı açtı " deriz ya bende de sayfalar sayfaları açtı dolaştım durdum Türkçe sözcüklerde. Çok lüzumlu olmasa da en uzun Türkçe kelimeyi de okumaya çalıştım.70 harften oluşuyor. Anlamını öğrenmek için çabalamak isterseniz kelimenin üzerine tıklamanız yeterli. 

"Muvaffakiyetsizleştiricileştiriveremeyebileceklerimizdenmişsinizcesine"

Kedi kelimesi Azerice ve Türkmence'de Pişik demekmiş ve bu pişikler  ilk olarak Bereketli Hilal (Mezopotamya) bölgesinde evcilleştirilmiş. Yaklaşık 10.000 yıl önce Dicle ve Fırat nehirleri civarında yani Mezopotamya' da yaşayan insanlar , kemirgenlerle beslenen ve böylelikle haşere kontrolü yapan kedilerle bağ kurmuşlar. Sonrada dünyayı gezdikçe bu dostlarını yanlarında götürmüşler. Böylece evcil kediler dünyaya yayılmış.

Hayvanlar alemi enteresan. Zebraların vücudundaki çizgiler, üzerlerine sinek konmasını zorlaştırıyormuş . Yazın ne giyeceğime karar verdim , zebra desenli giysiler derken hevesim kursağımda kaldı.  Bunu  atlar üzerinde denemişler. Onlara siyah beyaz çizgili örtü örtmüşler , şeritli örtüye az konarken, atın örtülmeyen kafasına aynı sıklıkta konmuş sinekler. 

Hayırlı uğurlu olsun. Wifi ağları yardımıyla duvarların diğer tarafını görebilen dron tabanlı bir cihaz geliştirilmiş. Bu cihaz duvarın ardında wifi ağını kullanan cihazların yerini tespit ediyor. Böylece bir güvenlik açığı daha ortaya çıkmış oluyor. Bir bankadaki güvenlik görevlilerinin cep telefonları ile yerlerini dışarıdan tespit edebiliyor. Hırsızlar ise evdeki cihazların yerini tespit edip ona göre giriş planı yapabiliyor. Teknoloji gün geçtikçe bizim için çemberi daraltıyor. Sıkışıp kalacağız bir gün o çemberde. 


Ve tüm bunları sizinle paylaşmadan önce okurken müziksiz olmazdı.  Alice Coltrane dinledim bir süre. Öneririm.







6 yorum:

  1. O nasıl bir kelimeydi yahu üçüncü denemede sesli okuyabildim. İçimden okumayı beceremedim bile. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bir iki kez denedim baktım okuyamıyorum bıraktım :D

      Sil
  2. 70 harften oluşan bu kelimeyi ilk defa duydum hayatımda 1 yaşıma daha girdim yeminlen

    YanıtlaSil
  3. Yanıtlar
    1. Hemde gün geçtikçe daralan bi çember yavrum 😄😄

      Sil

İki Kum Tanesi , zaman ayırıp okuduğunuz ve yorumda bulunduğunuz için teşekkür eder.

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...