Perşembe, Aralık 05, 2013

Sümbül




Sümbül zamanı geliyor yavaş yavaş. Fotoğraftaki benim eski sümbüllerimden biri. Yeni sanıp da sümbül aramayın çiçekçilerde. Henüz görmedim ben sümbül soğanlarını. Önümüzdeki ay çıkar diye düşünüyorum. Normalde  baharın müjdecisidir sümbüller ama her şey gibi onlar da değişime uğradı, Ocak yada Şubat gibi sümbülle kucaklaşma şansımız oluyor. Nergisler çıkmış yalnız. En kısa zamanda eve nergis alınacak. Sümbül soğanları çıktığında da evin her köşesine bir tane koymayı düşünüyorum. Şahane kokusunu doya doya hissedebilmek için.
Sümbül Hyacinthus cinsi soğanlı bir bitki. Familyası ise  Hyacinthaceae . Yeni bir familya imiş. Sümbül eskiden zambakgiller familyasında kabul edilirken şimdi bu yeni familya altında inceleniyormuş. 
Pek çok şeyde olduğu gibi , sümbülün de mitolojik bir hikayesi var. Okuyunca benim kafam biraz karışsa da yorumu sizlere bırakacağım. Tanırlar çıldırmış olmalı.

foto kaynak

Kral Amyklos’un Hyakinthos adında yakışıklı bir oğlu varmış. O kadar yakışıklıymış ki, Tanrı Apollon onun güzelliğine hayran olmuş. Ve çok iyi dost, arkadaş olmuşlar. Birlikte oldukları zamanları, Eurotas’ın çiçekli kıyılarında çimenler üstünde disk atmakla geçirmeye başlamışlar. Bir gün yine her zamanki çimenler üzerinde disk atmak için buluşmuşlar. Başı çelenklerle süslü, kelebek kanatlı  Zephyros da Apollon gibi, güzel Hyakinthos’a gönül vermiş. Zephyros Batı rüzgarlarını temsil eden tanrı. Onun Apollon’la sıkı fıkı görüşmesini çekemiyor, çok kıskanıyormuş . Zephyros, gemicilerin en sevdiği rüzgar olduğu halde görevini yapmıyor hatta kederlendiği dönemlerde gemileri kayalara bile çarptırıyormuş. O gün onları çimler üzerinde disk atarken görünce, Hyakinthos’a hastalık derecesinde bağlanan Zephyros bu fırsattan yararlanarak, Apollon’un diski Hyakinthos’a attığı sırada bir rüzgar estirerek  diskin yolunu şaşırtır ve disk Hyakinthos'un kafasına çarpıverir. Zavallı Hyakinthos yere yığılır. Kafası patlamıştır ve ağzından burnundan kanlar akmaktadır. Bu felaket karşısında Apollon kalbinden vurulmuşa döner. Deli divane olur. Apollon hemen sağlık tanrısını çağırır ve ona en etkili ilaçları yapmasını söyler. Fakat ne yazık ki ilaçlar işe yaramaz ve Hyakinthos oracıkta can verir. Kederinden ne yapacağını bilemeyen yaz mevsiminin kızgın tanrısı şöyle bağırır:

-Ey sevgili çocuk, ölüyorsun, senin taze ve güzel gençliğini ben kendi ellerimle yıktım, yok ettim. Madem ki ben seninle mezara, yer altına gelemiyorum, madem ki benim yerim göklerdedir, istiyorum ki seni kendim gibi bir ölümsüz yapayım. İstiyorum ki seni, neşeli ve kudretli olduğum zamanlarda görebileyim, ışıklarımla seni okşayayım, koklayayım. Onun için seni çiçek yapacağım. Sen yaşayacaksın. Ben dünyaya yaklaştığım ve ilkbahar kara kışı bozguna uğrattığı zaman sen topraktan baş kaldıracaksın. 
Apollon bu sözleri söyledikten sonra Hyakinthos’un kanının düştüğü yerden SÜMBÜL boy vermiştir.

foto kaynak






2 yorum:

  1. sümbül ve nergisi öyle severim ki. belki kokusundan ..yoğun çiçek koku
    larını seviyorum bende. zamanı şubat diye biliyorum ben de. bizim çiçekçilere
    değilde pazara gelir, her hafta alırım bende..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buketcim senin bahçede çok güzel olur nergis ve sümbül. Aldığın soğanları çiçeği bitince bahçede toprağa gömersen, bir sürü sümbülün olur zamanla. Belki de var bahçende ben görmedim :) Evlerimiz hep şahane çiçeklerle bezensin. Senin harika bir çiçeğin var zaaten evde maşallah.

      Sil

İki Kum Tanesi , zaman ayırıp okuduğunuz ve yorumda bulunduğunuz için teşekkür eder.

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...