Pazartesi, Aralık 24, 2012

Tombolo

Bir adayı karaya ya da diğer adalara bağlayan jeomorfolojik yapılara tombolo deniyormuş. Ben bilmiyordum, lise yıllarında öğrendiysem de unutmuşum . Benim bildiğim adı yarımada idi .  Bilim teknik dergisinde karşıma çıktı geçenlerde. Sevdim ben bu adı .

Bir ada şayet karaya yakınsa, zamanla dalgaların getirdiği malzemeler ada ile kara arasında birikip , adanın karaya bağlanmasına sebep oluyor ve böylece tombolo oluşuyor. Tombololar çok küçük olabildiği gibi üzerinde yerleşilecek kadar büyükte olabiliyormuş. Geniş plajlar oluşturduğu için turizm açısından da önemliymiş. Tombolo deyip geçmemek gerek demek ki.

Ülkemizde 11.000 yıl gibi bir zamanda oluştuğu varsayılan 30 adet tombolo bulunmaktaymış. Yerleşim olanlar şöyle. Bodrum, Sinop, Amasra, Marmara Ereğlisi, Alanya. Çeşitli sebeplerle zaman içinde yerleşimin kalktığı yerler ise şunlar. Belkıs,Yılancı burnu, Knidos, Ovacık.

Ve adalar, bir ya da birden fazla uzantıyla karaya bağlanırsa , buna da çift tombolo deniyormuş. Ülkemizde bunun örneği ,Kapıdağ yarımadası imiş.
Cennet vatanımın tombololarına bakalım mı ?

SİNOP
Foto kaynak
SİNOP


AMASRA

fotokaynak


AMASRA
fotokaynak
ALANYA
fotokaynak

BODRUM


Daha nice güzellikler barındırıyor içinde bu cennet vatan. Tombolo'nun bir diğer adı da saplı ada. Karaya tutunduğu için böyle demişler anlaşılan. Didim Akbük'de bulunan saplı ada ise henüz oluşumunu tamamlamamış. İncecik bir yol ile karaya bağlanmış.

fotokaynak

fotokaynak

13 yorum:

  1. sevgili füsun;

    tombololarda çok güzel
    senin sarkacında da güsel
    dur becerebilirsem bende yapıyım

    sevgiyle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım, şimdi bakabildim bloguna yapamadın sanırım sarkacı. Bir uygun zamanda anlatayım nasıl olduğunu :) Ben de çaldım SnowWhite'dan :)

      Sil
  2. ah Knidos!
    bir yanın Ege, bir yanın Akdeniz.
    fenerin bekçisi Birol amcanın üç telli sazıyla ne dingindir dalgalar...Üç payam, 2 tek deniz kestanesi olduktan sonra rakıyı sulandırmaya gerek kalmaz. Tiyatronun olduğu yerden bir deli rüzgar eser ki ne efkar kalır ne dert ne tasa.
    Burnumda tüttü şimdi...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Senin bu aşkına bayılıyorum ben Özlem. Öyle bir anlatmışsın ki, o karenin içinde oldum bende :) Nasılsa kavuşacaksınız, ya kavuşamayanlar ne yapsın..

      Sil
    2. geç Palamutbükü'nü, karadan da -pancar motorla- denizden de 1 saat çeker Knidos =)
      uzaklar, yakın olur!

      Sil
    3. Senin de gitme zamanın gelmiş anlaşılan :)) Havalar 18 derece imiş oralarda, kaçıver bir ara.

      Sil
    4. ahhh kanıma girme! ya Pzt neden iş var?!

      Sil
  3. tombolo neymiş öğrendik, yararlı bir bilgi teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de öğrendim Mehmet bey, rica ederim. İşe yaramak güzel bir duygu, bunu bilmek daha da güzel. :)

      Sil
  4. Aaa ne iyi Füsuncum sayende yeni bir şey öğrendim. Ve fotoğraflara bayıldım.. Sevgilerimle..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vuslat mavi ayrı güzel dimi.. Ben de bayıldım hepsine. Sevgiler canım :)

      Sil
  5. güzel resimler ,yeni bilgiler,teşekkürler füsuncum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim Mehtapcım :) Yeni bilgilerde buluşalım..

      Sil

İki Kum Tanesi , zaman ayırıp okuduğunuz ve yorumda bulunduğunuz için teşekkür eder.

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...