Perşembe, Aralık 13, 2012

Radyo tiyatrosu

Radyo hayatımın her döneminde bana eşlik etmiştir. Hala da etmekte. Radyo vasıtası ile bir sürü güzel insanla dost oldum hatta. Bunu bir başka zaman detaylıca anlatayım. Çocuk dönemlerimde radyo tiyatrosu dinlerdim.  Belki de tiyatroyu çok sevmemdeki etkenlerden biride budur. Bu postları hazırlarken bazı şeyleri daha bir  fark ediyorum. Annemden ne çok şey öğrenmiş, beğenmiş ve kendime uygulamışım. Annem dinlerdi radyo tiyatrosunu. Gençlik yaşlarımda da dinledim, hatta işe giderken arabada dinlerdim yakın yıllarda. Ama hep yarım kalırdı tabii. Sonra bıraktım dinlemeyi nedense. Hala var mı onuda bilmiyorum derken baktım ve var olduğunu gördüm. Bu gece radyo başındayım inşallah. TRT de varmış. Yayın saatleri öğlen 01:05 ve gece 21:05
Bu vesile ile benim gibi unutanlar varsa ya da hiç dinlememiş olanlar belki onlarda radyo başında olur bu gece.

Radyo tiyatrosu ikinci dünya savaşından sonra yaygınlaşmış. Radyo tiyatrosu ile ilgili şirin bir bilgi var hafızamda . Orson Welles  "Dünyalar savaşı" isimli bir kitabı radyoya uyarlar. Oyunun içinde bir haber bültenini okunmakta ve bu bültende Marslıların dünyayı işgal ettiği söylenmektedir. Sanırım radyolarını tamda o bölümde açıp ne olduğunu anlamayan bir sürü Amerikalı panik yaşar. Kısa süre sonra bunun bir radyo tiyatrosu olduğu duyurulur da ortalık sakinleşir. Orson Welles'i ilk duymam da bu bilgi ile olmuştur. Sesine bayılırım. I Know what it is to be young  (Konuyu saptırmayalım lütfen ,Orson Welles anlatmakla bitmez çünkü.O ayrı bir konu olsun)

Türkiye'de ise ilk radyo tiyatrosu 1950'li yıllarda İstanbul radyosunda yayına başlamış. Hala da devam etmekteymiş öğrendik bugün.

Bir de "arkası yarın"lar var ki onda da güzel olan heyecanlı bir yerde kalan mevzunun ertesi güne kalması ve heyecanla ertesi günün beklenmesi. O da nitelik olarak aynı, fakat bölümler halinde yayınlanmakta olan bir program.

Bu paylaştığım konuda beni en çok üzen şey ise, oyunu seslendiren kişilerin çok değerli sanatçılar olmasına rağmen adlarından çok az söz edilen seslendirme sanatçıları kısmı . Dizilerde, filmlerde  de bir çok oyuncuyu onlar seslendiriyor fakat ne yazık ki adları gereği gibi geçmiyor. Bu üzüntümü onları size tanıtarak hafifleteceğim başka postlarda.

Beraber hatırlamamız ve güzel bir vakit geçirmemiz, hem de birlikte bilgilenmemiz  için bugün bir oyun seçtim. Nikolay Vasilyeviç Gogol'un 1842 yılında yayımlanan Palto adlı kısa hikâyesinden uyarlanmış. Buyrun birlikte dinleyelim.

foto kaynak

                                                  radyo tiyatrosu




8 yorum:

  1. Merhaba, radyodan bahsedilince hep çocukluğumuza gidiyoruz, haklı olarak. Bugün, televizyon dünyayı önümüze seriyor. Ancak, yaz mevsiminde akşam saatlerinde radyo dinliyorum.
    Radyo tiyatrosunu perşembe geceleri iple çekerdik. Arkası yarınlar sabah saatlerinde olduğu için takip edemiyordum ama biliyorum. Klasik eserlerin uyarlamasıydı. Sefilleri hatırlıyorum....
    Radyo iyidir :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Rabia, Tv'nin olmadığı günlerde tek ses oydu evin içinde. Şimdilerde Polis radyosunun TSM çalan bir yayını var mesela harika.Radyo daima candır. :)

      Sil
  2. hergün, ama her gün dinlerdik. Arkası yarınların saatinde, ve radyo tiyatrosu günlerinde hayat durur benim hayal dünyam o kutunun içine doğru yola koyulurdu..Ne günlerdi o günler..
    Şahanesin Füsuncum...

    YanıtlaSil
  3. adalet ağaoğlunun anılarında var bak, ankara radyosu anıları.
    :)
    o, başı çekenlerden.
    :)
    orda burda radyolarda var bazen bu radyo tiyatrosu.
    :)
    hatta 2000'lerde yenileri çekilmiş.

    efekt ertuğrul imer
    efekt korkmaz çakar.
    :)

    son yazıma bak istersen.
    iki film var.
    olmazsa;
    the best of youth.
    köprü üstü aşıkları.
    :)
    hiçbiri olmazsa bakarık.
    :)

    YanıtlaSil
  4. Efekt Ertuğrul İmer kazılı zaten benim yaş grubunun beyninde.:)
    Bu gece the best of youth'a bakıcimm. Dünkünün tadını da kaybetmek istemiyorum aslında. İlerleyen zamanda o filmi tekrar izlerim :))

    YanıtlaSil
  5. bu güzel paylaşımın için içten teşekkür ediyorum sana Füsun T. İyi ki varsın,iyi ki tanışmışım seninle:-))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutlu oldum, bi işe yaradığımı hissettirdin bana , sen de sağol :))

      Sil

İki Kum Tanesi , zaman ayırıp okuduğunuz ve yorumda bulunduğunuz için teşekkür eder.

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...