Okulların açılmasına çok az bir zaman kaldı. Okula yeni başlayacak bazı çocuklarda da bir heyecan başladı tabii. Aileler belki çocuklarından daha çok heyecanlı. Bazı çocuklar daha ilk günden okula alışıp uyum sağlarken neden bazı çocukların alışma süreci haftaları bulabilir. Aileler nelere dikkat etmelidir. Çocukların okula psikolojik ve akademik yönden hazır olmaları için gerekenler nelerdir peki.
Psikolog Çiğdem Çalkılıç Taylor bakın neler yazmış bu hususla ilgili olarak.
Çocuklar ilkokula başlarken okula hazırlık konusunda ailelerin dikkat etmesi gerekenler
Çocuklar okula hem psikolojik hem de akademik olarak hazırlıklarını tamamladıkları zaman okula uyum süreçleri çok daha kolay olmaktadır. Aksi takdirde ilkokul birinci sınıfa uyum sağlama ve kendisinden beklenen akademik görevleri yerine getirmekte zorluk yaşandığı gözlenmektedir. Ailelerin bu konuda dikkatli ve tedbirli olmaları bu sürece olumlu katkı sağlayacaktır.
Psikolojik yönden hazırlıklı olmak için:
* İlgi ve sevgiyi paylaşabiliyor olması,
* Beklemeyi biliyor olması ve sıraya girerek, parmak kaldırıp konuşarak bunu uygulamaya geçirebilmesi,
* Hayal kırıklıklarına karşı direncinin ve başa çıkma becerisinin gelişmiş olması,
* Annesinden bağımsız hareket edebiliyor olması,
* Arkadaşlarıyla sosyalleşme sürecinde çıkan problemleri çözebilme becerisine sahip olması,
* Hatalarını kendisi için büyük sıkıntı haline getirmeden kabullenebiliyor olması,
* İstek ve ihtiyaçlarını ağlamadan ifade edebiliyor olması,
* Kaygıları ile başa çıkma becerisinin gelişmiş olması,
* Öfkesini kontrol edebilme becerisinin gelişmiş olması,
* Sosyal yönden girişimde bulunma becerilerinin ( merhaba demek, kendini tanıtmak, arkadaşlarına günaydın - hoşçakal
diyebilmek, oyuna dahil olmak veya davet edebilmek v.b) gelişmiş olması,
diyebilmek, oyuna dahil olmak veya davet edebilmek v.b) gelişmiş olması,
* Yaşı ölçüsünde kendisiyle ilgili karar verebilme becerisinin gelişmiş olması (kıyafet , yemek seçimi v.b),
* Kendine güven duygusunun gelişmiş olması (bir ihtiyacını fazlaca utanıp sıkılmadan bir yetişkine veya arkadaşına ifade
edebiliyor olması, sürekli hata yaparsam kaygısı duymadan okul içi çalışmalara katılması, arkadaşlarım alay eder korkusu olmadan onlarla rahatça oyun oynayabilmesi)
edebiliyor olması, sürekli hata yaparsam kaygısı duymadan okul içi çalışmalara katılması, arkadaşlarım alay eder korkusu olmadan onlarla rahatça oyun oynayabilmesi)
* Yaşıtları veya yetişkinlerle oyun oynarken kaybetmeye tahammülünün gelişmiş olması
* Gerek derslerde gerek sosyal ortamlarda kendisini başarılı hissetmediği konularda da çabalamaya devam etme becerisi
ve sabrının gelişmiş olması (çabuk demoralize olmamak ve yaptığı iş-oyuna devam edebilmek)
ve sabrının gelişmiş olması (çabuk demoralize olmamak ve yaptığı iş-oyuna devam edebilmek)
Akademik Yönden Hazırlıklı Olmak İçin;
* Masa başı dikkat süresinin yaşına uygun gelişmiş olması,
* Kalem doğru tutabilmesi ve baskın el tercihinin belirlenmiş olması,
* Makası doğru tutabilme ve bununla ilgili kesme becerilerinin gelişmiş olması,
* Tüm ana ve ara renkleri tanıması,
* Rakamları tanıması ve bakarak ya da bakmadan düzgün şekilde yazabilmesi,
* Yoğun telaffuz hatalarının olmaması (merhaba yerine Nerhaba, kardan adam yerine kardaM adam, bilgisayar yerine
bilgisaRay vb.),
bilgisaRay vb.),
* Yap-Boz ve Lego K-Nex gibi görsel dikkat ve el becerisi gerektiren oyun becerilerinin gelişmiş olması,
* Sıralama becerisinin gelişmiş olması (sayıları, haftanın günleri ve mevsimleri sırasıyla sayabiliyor olması),
* Dün Bugün Yarın gibi zaman kavramlarının gelişmiş olması ve ifadelerde uygun dilbilgisi ekleriyle kullanma becerisinin
gelişmiş olması,
gelişmiş olması,
* Şarkı, şiir ve tekerleme öğrenme ya da ezberleyebilme becerisinin gelişmiş olması,
* Neden sonuç ilişkilerinin yaşı seviyesinde fark edebiliyor olması,
* Düşünme (soyutlama) ve sorgulamanın (nedenleri anlama merakı) yaşı seviyesinde gelişmiş olması,
* Dinlediği hikayeleri kendine özgü cümlelerle uygun sıra ile anlatabiliyor olması,
* Kelime dağarcığının yaşına uygun gelişmiş olması,
* Büyük-Küçük, Boş-Dolu, Alt-Üst ve benzeri zıt kavramları öğrenebiliyor ve karıştırmadan kullanabiliyor olması,
* Ses ve harf eşleştirme becerisinin yaşına uygun bir şekilde gelişmiş olması,
* Görsel yönden eşini bul, farklı olanı bul yanlışı bul gibi çalışmaları yaşına uygun yapabiliyor olması,
* Kaba Motor Becerilerinde (vücudunu mekan içinde konumlandırıp, dengeli bir şekilde hareket ettirebilme becerisi) yaşına
uygun becerileri geliştirmiş olması (kaydıraktan kayma, bisiklete binme ve top ile oynanan oyunlarda yeterli koordinasyonu
gösterebilme vb.)
uygun becerileri geliştirmiş olması (kaydıraktan kayma, bisiklete binme ve top ile oynanan oyunlarda yeterli koordinasyonu
gösterebilme vb.)
Yazan : Psikolog Çiğdem Çalkılıç Taylor
Diğer makaleleri okumak için tıklayınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
İki Kum Tanesi , zaman ayırıp okuduğunuz ve yorumda bulunduğunuz için teşekkür eder.